Решението за EV втора ръка – по-евтини рециклирани батерии

Те вече се превръщат в мултимилиарден бизнес

Мартин Дешев,
литиево йонни батерии електромобили

iStock

Е дна от честите критики към електромобилите е, че са „неизползваеми“ на вторичния пазар. Причината – собствениците им ще ги продадат, когато батерията вече не е в добро състояние, а именно тя е и най-скъпият елемент за подмяна.

Притеснението остава въпреки проучванията, които показват, че батериите на електрическите коли в повечето случаи издържат повече от очакваното и тези автомобили имат почти същата средна продължителност на живота си като моделите с ДВГ. И все пак, не липсват и истории на EV-та, които практически трябва да бъдат бракувани само заради батериите им дори и всичко останало по тях да е в добро състояние.

Но докато едни се оплакват, други виждат в това възможност. Така се заражда и цял вторичен пазар за батерии за електромобили. А според анализ на британците от IDTechEx, той се превръща в мултимилиарден бизнес, който за десетина години може да достигне стойност от 4,2 млрд. долара годишно, съобщава InsideEVs.

Този пазар се фокусира върху рециклирането на старите батерии на електромобилите и удължаване на живота им. Това ще е особено важно през следващите години, когато се очаква голям ръст на продажбите на EV и съответно ще са нужни повече земни ресурси за производството на още и още батерии.

От екологична гледна точка също е по-добре старите батерии да бъдат поддържани и запазени максимално дълго време. В някои случаи това означава дори живот на батериите извън автомобила. Например ще могат да се предложат допълнителни услуги, като използване на такива батерии за съхранение на енергия за домакински цели.

Така ще се пощади околната среда и от токсичните материали, които се освобождават при разрушаването на батериите. Само в САЩ може да се рециклират половин милион тона батерии на година в близко бъдеще. Според IDTechEx обновяването на батериите и намирането на „повторен живот“ за тях ще доведе до спестяване на средства и ще увеличи безопасността, тъй като всяка „ремонтирана“ батерия ще минава строга инспекция.

За момента този процес е сравнително скъп, като най-сложни са именно тестовете и логистиката. Това е така тъй като в момента има малко места, където подобни процеси могат да се извършат, а батериите са малко и се изпращат на големи дистанции. С времето обаче броят на фирмите и на батериите ще се увеличи, което ще спомогне за оптимизиране на веригата и намаляване на цените на батериите и дори за запазване на стойността на EV на вторичния пазар, тъй като фраза „батерията е за смяна“ вече няма да е смъртна присъда за тези коли.

коли автомобили електрически автомобил електромобили батерии батерии на електромобили